Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A Blythe baba játék, vagy nem?

A Blythe nem gyerekjáték: divatbabaként felnőtt, és erőteljesen divatérzékeny nők fétistárgya. De miért van ekkora sikere?

"Amikor a lányom már a második Monster High babáért könyörgött, kíváncsi lettem, hogy a klasszikus, csecsemőformájú babákon és a vámpír kurtizánokon kívül mit lehet még kapni. Előbbi egy nyolcévesnek kevés, utóbbi az anyjának sok. Tehát valami olyasmit kerestem, ami nem közönséges, de nem is unalmas. Így találtam rá az interneten a Blythe babákra" – meséli Szabó Kinga nagyváradi anyuka, aki online vásárolt hasonló babát. Illetve egyből kettőt, mert magának is rendelt.

A Blythe babákat hatalmas fejükről, nagy szemükről és ennek köszönhetően Manga-jellegű arcukról lehet könnyen felismerni. Bizonyos körökben nagy kultuszuk van - de elsősorban nem a kislányok, hanem a divat-fanatikusok vannak oda értük.

A büszke tulajdonosok nemcsak különleges ruhákba öltöztetik őket, hanem rendszerint kedvük szerint átalakítják a babákat. Ebben segítségükre van, hogy a baba szeme színe és tekintetének iránya egy madzag húzogatásával eleve változtatható, illetve a skalpja is cserélgethető, attól függően, hogy milyen frizurát szeretnénk neki. És persze egy nagyon kifinomult, dizájner ruhatárral is rendelkezik.

A mi tippünk, hogy valószínűleg a kicsit szomorkás tekintete és a durcás arca miatt emelkedik ki a többi baba közül. Bár annak idején a gyártó gyerekeknek szánta, akkor a szülők valószínűleg úgy gondolták, ez a túlméretezett fejű, kicsit talán ijesztő figura inkább nem kislányoknak való. A Blythe babákat 1972-ben dobta piacra az amerikai Kenner cég (később őket felvásárolta a Hasbro), de még ebben az évben be is szüntette a gyártását. Újabb, 21. századi reneszánszát pedig nem véletlenül éppen Japánnak köszönheti, ahol hirtelen nagy népszerűségre tett szert. 

Ötletes marketing-fogásként Japánban egy divatbemutatót szerveztek a babákkal, a "Blythe Charity Fashion Show"-t, amelyen a babák a világ leghíresebb divattervezőinek kreációit viselték. Az egyre sokasodó gyűjtőknek köszönhetően pedig a baba ára nagyon megemelkedett, egy igazi Blythe ára 60 dollártól kezdődik, de akár 400 dollárig is felmehet. Ennek köszönhetően hamar megjelentek a különböző hamisítványok is, de ezek nem egyformán meggyőzőek: külön rajongói oldalak foglalkoznak azzal, hogy melyek a különbségek, melyiket érdemes inkább megvenni.

"Gyerekkoromban nem szerettem igazán babázni, de ezek most lenyűgöztek. Pont ez volt az, amit kerestem: morbid, bájos, különleges. Ezeket a babákat a felnőtt nők is szenvedélyesen gyűjtik, átalakítják, öltöztetik, fényképezik őket, mint a családtagokat. Szóval ez nem csak egy baba, egy külön világ" - véli Kinga.  

Ötletes marketing-fogásként Japánban egy divatbemutatót szerveztek a babákkal, a "Blythe Charity Fashion Show"-t, amelyen a babák a világ leghíresebb divattervezőinek kreációit viselték. Az egyre sokasodó gyűjtőknek köszönhetően pedig a baba ára nagyon megemelkedett, egy igazi Blythe ára 60 dollártól kezdődik, de akár 400 dollárig is felmehet. Ennek köszönhetően hamar megjelentek a különböző hamisítványok is, de ezek nem egyformán meggyőzőek: külön rajongói oldalak foglalkoznak azzal, hogy melyek a különbségek, melyiket érdemes inkább megvenni.

"Gyerekkoromban nem szerettem igazán babázni, de ezek most lenyűgöztek. Pont ez volt az, amit kerestem: morbid, bájos, különleges. Ezeket a babákat a felnőtt nők is szenvedélyesen gyűjtik, átalakítják, öltöztetik, fényképezik őket, mint a családtagokat. Szóval ez nem csak egy baba, egy külön világ" - véli Kinga.  

"Az biztos, hogy a pofijuk mattabb lesz, kicseréljük a szempilláikat, és ha lesz merszem, a szájukat is kicsit átszabom és festem. Talán szeplők is lesznek" - meséli. Úgy véli, egy tízdolláros hamisítvány babával és sok kreativitással, fantáziával olcsón is meg lehet úszni ezt a hobbit. Ugyanakkor elmondta, nem sokan osztoznak a környezetéből ebben a szenvedélyben, nincsenek Blythe-rajongó ismerősei: "nálunk nem kapható ez a baba, nincs kultusza, nem is ismerik az emberek".

"A Blythe baba tipikus termék-újrapozicionálási történet: a baba hetvenes évekbeli piacra dobásakor alig váltott ki reakciót, majd amikor a kilencvenes évek végén Junko Wong Japánban kezdte forgalmazni, más értékekhez kapcsolódott" - mondta el kérdésünkre Keszeg Anna, látványkultúra- és divattörténet-szakértő.  

"Valójában két történet van a Blythe-ban: egyrészt a big eye art Margaret Keane-hez kapcsolódó irányzata (az ő rajzai alapján dizájnolta az eredeti babát Allison Katzman - szerk. megj.), ami Tim Burton filmjeiben csúcsra járatódott (idén novemberben jön a Margaret Keane-biopic Amy Adamsszel a főszerepben), másrészt az asian fashion doll-mánia (ez az iparág erőteljesen intézményesült, 2005-ben jött létre a nemzetközi érdekvédelmi szervezete), aminek a mangakultúrában vannak a gyökerei.  

Az első irányzat miatt a Blythe a fantasy-kultúra területére tolódott. A divatbaba-sztorihoz kellett még egy harmadik szereplő is, a médiaközvetítő, Gina Garan producer, aki divatkarriert kreált a Blythe-nak azzal, hogy divatfotók modelljévé tette. A 70-es évek 2003-2004 körüli revivalje sem ártott a jelenségnek. Az említett területek komoly rajongói hagyományokkal rendelkeznek, úgyhogy a Junko Wong-féle sejtés, hogy ez a hetvenes évekbeli baba a japán piacon tud igazi kultusztárggyá válni, s azon keresztül kezdi majd el globális karrierjét, win-win helyzetet hozott létre már az elején.


Mi az oka, hogy nálunk kevésbé ismertek?

Keszeg Anna szerint nemcsak az az oka, hogy sokba kerül, de hiányzanak azok a populáris kultúra termékeivel kapcsolatos gyűjtői gyakorlatok is, amelyek egy-egy ilyen babába való befektetést racionális fogyasztói döntéssé tehetnének.  

Az első irányzat miatt a Blythe a fantasy-kultúra területére tolódott. A divatbaba-sztorihoz kellett még egy harmadik szereplő is, a médiaközvetítő, Gina Garan producer, aki divatkarriert kreált a Blythe-nak azzal, hogy divatfotók modelljévé tette. A 70-es évek 2003-2004 körüli revivalje sem ártott a jelenségnek. Az említett területek komoly rajongói hagyományokkal rendelkeznek, úgyhogy a Junko Wong-féle sejtés, hogy ez a hetvenes évekbeli baba a japán piacon tud igazi kultusztárggyá válni, s azon keresztül kezdi majd el globális karrierjét, win-win helyzetet hozott létre már az elején.

"Illetve azt se felejtsük el, hogy a Blythe nem gyerekjáték; divatbabaként felnőtt, és erőteljesen divatérzékeny nők fétistárgya, s öltözködési stílusa ugyanolyan tudatos építkezés és hosszútávú befektetés eredménye, mint a gazdáé. Az sem mellékes kérdés, hogy mennyire van/lehet kereslet nálunk erre a felnőttesen nőies alkatú, de aranyos tekintetű, szemszínváltó, gyerekarcú testeszményre" - fejtette ki.

A kislányok körében nálunk nagyon népszerű, már említett Monster High babák kapcsán úgy vélte, hogy a két jelenség teljesen más terjesztési mechanizmusokra épül. A Blythe még a "klubjavak" kategóriába tartozik, a Monster High pedig tudatosan épített a tömegfogyasztás kevésbé megosztó hálózataira. "A Monster High meglevő mintákból építkezik, viszonylag egyszerű jelentéseket mozgat. Ez mindig jól jön. És persze az ára sem gyűjtői ár" – mondta.

Tegyük azért hozzá, hogy sok szülőnek azért ez utóbbinak a 170 lej körüli ára is megfizethetetlennek tűnhet. De a Blythe babák növekvő sikerét jelzi, hogy ezek már a hazai játékboltok polcain is ott vannak: igaz, hogy egy sokkal kisebb és olcsóbb verzióban, de a mini Blythe-ok nálunk is megvásárolhatók, mint a Littlest Pet Shop állatkákhoz tartozó figurák. 

 (forrás: transindex.ro - Gy. A. )
0 Tovább

Vasárnap esténként Barbie filmek a Minimaxon

A Minimax márciustól minden vasárnap reggel úgynevezett egész estét Barbie-filmeket ad, újdonságokat és örök kedvenceket egyaránt. A „Barbie és a Sellőkaland 2” az amerikai és az angol vetítések után március utolsó vasárnapján kerül a Minimax képernyőjére. 
 
A filmben Barbie gyönyörű sellő hercegnőként, Marliah Summers-ként tér vissza. Marliah a barátaival Ausztráliába utazik, egy rangos szörfbajnokságra.

Minden jól alakul, amíg újra fel nem bukkan a gonosz Eris. Marliah-ra két nagy csata is vár: meg kell mentenie Eristől szülei víz alatti birodalmát, és el kell hódítania a szörfbajnokság trófeáját. Fontos leckét tartogat ez a mese is kicsiknek és nagyobbaknak egyaránt: Marliah megtapasztalja, hogy minden lehetséges, ha igazán hűek maradunk önmagunkhoz, és rájön, akkor teszi a legbölcsebben, ha sellőként a vízi világot éppúgy szereti, mint a szárazföldi életét.

Barbie, Myscene  

0 Tovább

Jön a Verdák 3. és A hihetetlen család 2.

Bob Iger, a Disney főnöke a társaság egyik részvényeseinek találkozóján bejelentette, a Pixar-Disney el fogja készíteni a Verdák és A hihetetlen család folytatásait – utóbbira immár 10 éve várnak a film rajongói, és az első hírek szerint Brad Bird, az első rész készítője fogja rendezni.


A 2011-es Verdák 2., bár a kritikusok szerint óriási csalódás volt, 560 milliót hozott a konyhára a moziban, és ez csupán a töredéke annak a pénznek, amit játékok, ruhaneműk és egyéb merchandise termékek hoztak, sőt immár egy nagy sikerrel futó vidámpark-részleg is van belőle. A tavaly bemutatott spin-off, a Repcsik, mérsékeltebben ugyan, de szintén sikert aratott, és nyáron már érkezik is a folytatása…
A történetekről egyelőre még nincs semmi hír. Bár – a Disney tulajdonában lévő – Pixar sok-sok új mesét jelentett be tavaly, ezek nagy része csúszva érkezik. Mégis már most tervezik a következő nagy projekteket, melyek egyrészt nem értek sokakat váratlanul, másrészt nagyon is jól jönne a stúdiónak a belőlük származó bevétel.

A Hihetetlen család első részét 2004-ben mutatták be, a Verdák kalandjai pedig 2006-ban kezdődtek. A Disney 2016-2017-re tervezi a folytatások bemutatását (előtte megkapjuk a The Good Dinosaur-t és a Némó nyomában második részét). Jó hír továbbá, hogy a The Incredibles folytatásán is ugyanaz a Brad Bird dolgozik, mint az elsőn, tehát elviekben jó sztorira számíthatunk.

Kapcsolódó: Verdás játékok  

0 Tovább

A Jégvarázs kapta a legjobb animációs film trófeáját az Annie-díjak átadásán

A Disney Jégvarázs című alkotása kapta a legjobb animációs filmnek járó elismerést az Annie-díjak átadásán a hétvégén Los Angelesben - ismertette a The Hollywood Reporter.

Az International Animated Film Association (Nemzetközi Animációsfilm Szövetség) kaliforniai szervezete (ASIFA-Hollywood) által évente odaítélt Annie-díjakat az Oscar előszobájaként emlegetik. A 41. alkalommal megrendezett szombati díjátadáson a Jégvarázs öt elismerést söpört be, köztük a legjobb animációét. Díjazott lett a Disney-mese két rendezője, Chris Buck és Jennifer Lee is.
A szervezet a DreamWorks animációs stúdiójának Croodék című munkáját három kategóriában találta a legjobbnak: effektusaiért, karakter animációiért és karakter dizájnjáért jutalmazták a kőkorszakban játszódó produkciót. A Pixar-műhely Szörny Egyeteme a képes forgatókönyvéért és a vágásáért vehette át az Annie-díjat.
Mijazaki Hajao a legjobb forgatókönyv elismerését kapta Kaze tachinu (Feltámad a szél) című alkotásáért, pályafutása utolsó munkájáért.
Az Annie-díjakat több tucat filmes és televíziós kategóriában adták át.
A Los Angeles-i Kalifornia Egyetem (UCLA) előadóművészeti központjában, a Royce Hall-ban megtartott ceremónián az animációs filmművészethez való hozzájárulásáért Steven Spielberg, Phil Tippett és Otomo Kacuhiro Windson McCay-életműdíjban részesült.

Kapcsolódó: Hercegnős játékok

0 Tovább

A legújabb Angry Birds-játék: Angry Birds Stella

A Rovio váratlanul bejelentette a legújabb Angry Birds-játékot: az eddig kifejezetten Disney-hercegnősnek tűnő Angry Birds Stellára később egy egész spin-off sorozat épülhet a készítők szerint. 
Az Angry Birds Stella főszereplője az Angry Birds rózsaszín tojója lesz értelemszerűen, ami azért jó a Rovio szerint, mert "az Angry Birds-univerzum egy sosem látott szegletére nyithat ajtót" az ő története.

A sajtóközleményből idézzük, hogy mire számíthatsz:

  • mókára és kalandra,
  • egy nagy rakás öribarira, akiknek össze kell fogniuk a bajban,
  • egy bajra, ami miatt akár vége is lehet az öribariságnak,
  • sőt akár minden másnak is körülöttük!


Bár a játék láthatóan más célcsoportra lő az eddigiekhez képest, az már most érezhető, hogy a Stellában talán "összetettebb" történetre és változatosabb játékmenetre lehet számítani, mint korábban.

Persze ez inkább tipp, mert a bejelentés elég homályosan fogalmaz; azt mindenesetre nyilvánvalóvá tette a Rovio, hogy később egy egész sorozat épülhet a címre, amihez a játékokon túl kapunk különböző adaptációkat és merchandising holmikat is.

0 Tovább

Játék ismertetők, cikkek, ajánlók

blogavatar

Játékokról cikkek, ajánlók, ismertetők.

Utolsó kommentek