A Blythe nem gyerekjáték: divatbabaként felnőtt, és erőteljesen divatérzékeny nők fétistárgya. De miért van ekkora sikere?

"Amikor a lányom már a második Monster High babáért könyörgött, kíváncsi lettem, hogy a klasszikus, csecsemőformájú babákon és a vámpír kurtizánokon kívül mit lehet még kapni. Előbbi egy nyolcévesnek kevés, utóbbi az anyjának sok. Tehát valami olyasmit kerestem, ami nem közönséges, de nem is unalmas. Így találtam rá az interneten a Blythe babákra" – meséli Szabó Kinga nagyváradi anyuka, aki online vásárolt hasonló babát. Illetve egyből kettőt, mert magának is rendelt.

A Blythe babákat hatalmas fejükről, nagy szemükről és ennek köszönhetően Manga-jellegű arcukról lehet könnyen felismerni. Bizonyos körökben nagy kultuszuk van - de elsősorban nem a kislányok, hanem a divat-fanatikusok vannak oda értük.

A büszke tulajdonosok nemcsak különleges ruhákba öltöztetik őket, hanem rendszerint kedvük szerint átalakítják a babákat. Ebben segítségükre van, hogy a baba szeme színe és tekintetének iránya egy madzag húzogatásával eleve változtatható, illetve a skalpja is cserélgethető, attól függően, hogy milyen frizurát szeretnénk neki. És persze egy nagyon kifinomult, dizájner ruhatárral is rendelkezik.

A mi tippünk, hogy valószínűleg a kicsit szomorkás tekintete és a durcás arca miatt emelkedik ki a többi baba közül. Bár annak idején a gyártó gyerekeknek szánta, akkor a szülők valószínűleg úgy gondolták, ez a túlméretezett fejű, kicsit talán ijesztő figura inkább nem kislányoknak való. A Blythe babákat 1972-ben dobta piacra az amerikai Kenner cég (később őket felvásárolta a Hasbro), de még ebben az évben be is szüntette a gyártását. Újabb, 21. századi reneszánszát pedig nem véletlenül éppen Japánnak köszönheti, ahol hirtelen nagy népszerűségre tett szert. 

Ötletes marketing-fogásként Japánban egy divatbemutatót szerveztek a babákkal, a "Blythe Charity Fashion Show"-t, amelyen a babák a világ leghíresebb divattervezőinek kreációit viselték. Az egyre sokasodó gyűjtőknek köszönhetően pedig a baba ára nagyon megemelkedett, egy igazi Blythe ára 60 dollártól kezdődik, de akár 400 dollárig is felmehet. Ennek köszönhetően hamar megjelentek a különböző hamisítványok is, de ezek nem egyformán meggyőzőek: külön rajongói oldalak foglalkoznak azzal, hogy melyek a különbségek, melyiket érdemes inkább megvenni.

"Gyerekkoromban nem szerettem igazán babázni, de ezek most lenyűgöztek. Pont ez volt az, amit kerestem: morbid, bájos, különleges. Ezeket a babákat a felnőtt nők is szenvedélyesen gyűjtik, átalakítják, öltöztetik, fényképezik őket, mint a családtagokat. Szóval ez nem csak egy baba, egy külön világ" - véli Kinga.  

Ötletes marketing-fogásként Japánban egy divatbemutatót szerveztek a babákkal, a "Blythe Charity Fashion Show"-t, amelyen a babák a világ leghíresebb divattervezőinek kreációit viselték. Az egyre sokasodó gyűjtőknek köszönhetően pedig a baba ára nagyon megemelkedett, egy igazi Blythe ára 60 dollártól kezdődik, de akár 400 dollárig is felmehet. Ennek köszönhetően hamar megjelentek a különböző hamisítványok is, de ezek nem egyformán meggyőzőek: külön rajongói oldalak foglalkoznak azzal, hogy melyek a különbségek, melyiket érdemes inkább megvenni.

"Gyerekkoromban nem szerettem igazán babázni, de ezek most lenyűgöztek. Pont ez volt az, amit kerestem: morbid, bájos, különleges. Ezeket a babákat a felnőtt nők is szenvedélyesen gyűjtik, átalakítják, öltöztetik, fényképezik őket, mint a családtagokat. Szóval ez nem csak egy baba, egy külön világ" - véli Kinga.  

"Az biztos, hogy a pofijuk mattabb lesz, kicseréljük a szempilláikat, és ha lesz merszem, a szájukat is kicsit átszabom és festem. Talán szeplők is lesznek" - meséli. Úgy véli, egy tízdolláros hamisítvány babával és sok kreativitással, fantáziával olcsón is meg lehet úszni ezt a hobbit. Ugyanakkor elmondta, nem sokan osztoznak a környezetéből ebben a szenvedélyben, nincsenek Blythe-rajongó ismerősei: "nálunk nem kapható ez a baba, nincs kultusza, nem is ismerik az emberek".

"A Blythe baba tipikus termék-újrapozicionálási történet: a baba hetvenes évekbeli piacra dobásakor alig váltott ki reakciót, majd amikor a kilencvenes évek végén Junko Wong Japánban kezdte forgalmazni, más értékekhez kapcsolódott" - mondta el kérdésünkre Keszeg Anna, látványkultúra- és divattörténet-szakértő.  

"Valójában két történet van a Blythe-ban: egyrészt a big eye art Margaret Keane-hez kapcsolódó irányzata (az ő rajzai alapján dizájnolta az eredeti babát Allison Katzman - szerk. megj.), ami Tim Burton filmjeiben csúcsra járatódott (idén novemberben jön a Margaret Keane-biopic Amy Adamsszel a főszerepben), másrészt az asian fashion doll-mánia (ez az iparág erőteljesen intézményesült, 2005-ben jött létre a nemzetközi érdekvédelmi szervezete), aminek a mangakultúrában vannak a gyökerei.  

Az első irányzat miatt a Blythe a fantasy-kultúra területére tolódott. A divatbaba-sztorihoz kellett még egy harmadik szereplő is, a médiaközvetítő, Gina Garan producer, aki divatkarriert kreált a Blythe-nak azzal, hogy divatfotók modelljévé tette. A 70-es évek 2003-2004 körüli revivalje sem ártott a jelenségnek. Az említett területek komoly rajongói hagyományokkal rendelkeznek, úgyhogy a Junko Wong-féle sejtés, hogy ez a hetvenes évekbeli baba a japán piacon tud igazi kultusztárggyá válni, s azon keresztül kezdi majd el globális karrierjét, win-win helyzetet hozott létre már az elején.


Mi az oka, hogy nálunk kevésbé ismertek?

Keszeg Anna szerint nemcsak az az oka, hogy sokba kerül, de hiányzanak azok a populáris kultúra termékeivel kapcsolatos gyűjtői gyakorlatok is, amelyek egy-egy ilyen babába való befektetést racionális fogyasztói döntéssé tehetnének.  

Az első irányzat miatt a Blythe a fantasy-kultúra területére tolódott. A divatbaba-sztorihoz kellett még egy harmadik szereplő is, a médiaközvetítő, Gina Garan producer, aki divatkarriert kreált a Blythe-nak azzal, hogy divatfotók modelljévé tette. A 70-es évek 2003-2004 körüli revivalje sem ártott a jelenségnek. Az említett területek komoly rajongói hagyományokkal rendelkeznek, úgyhogy a Junko Wong-féle sejtés, hogy ez a hetvenes évekbeli baba a japán piacon tud igazi kultusztárggyá válni, s azon keresztül kezdi majd el globális karrierjét, win-win helyzetet hozott létre már az elején.

"Illetve azt se felejtsük el, hogy a Blythe nem gyerekjáték; divatbabaként felnőtt, és erőteljesen divatérzékeny nők fétistárgya, s öltözködési stílusa ugyanolyan tudatos építkezés és hosszútávú befektetés eredménye, mint a gazdáé. Az sem mellékes kérdés, hogy mennyire van/lehet kereslet nálunk erre a felnőttesen nőies alkatú, de aranyos tekintetű, szemszínváltó, gyerekarcú testeszményre" - fejtette ki.

A kislányok körében nálunk nagyon népszerű, már említett Monster High babák kapcsán úgy vélte, hogy a két jelenség teljesen más terjesztési mechanizmusokra épül. A Blythe még a "klubjavak" kategóriába tartozik, a Monster High pedig tudatosan épített a tömegfogyasztás kevésbé megosztó hálózataira. "A Monster High meglevő mintákból építkezik, viszonylag egyszerű jelentéseket mozgat. Ez mindig jól jön. És persze az ára sem gyűjtői ár" – mondta.

Tegyük azért hozzá, hogy sok szülőnek azért ez utóbbinak a 170 lej körüli ára is megfizethetetlennek tűnhet. De a Blythe babák növekvő sikerét jelzi, hogy ezek már a hazai játékboltok polcain is ott vannak: igaz, hogy egy sokkal kisebb és olcsóbb verzióban, de a mini Blythe-ok nálunk is megvásárolhatók, mint a Littlest Pet Shop állatkákhoz tartozó figurák. 

 (forrás: transindex.ro - Gy. A. )